Nummer 133
Een wekelijkse schop onder je kont en je dosis lekkere links om over te lullen tijdend de lunch.
Vanaf deze week heten we Nieuwsgierig. En ja, dit is de vertrouwde schop onder je kont, alleen in een spik-splinternieuw jasje.
Goedemorgen,
We zijn braaf. Veel te braaf. Terwijl de Amerikanen de show stelen, zitten wij hier aan de zijlijn netjes te klappen. Iedere krant, columnist, radiomaker en nieuwszender heeft het alleen maar over de VS. En met elk woord dat we eraan besteden, plaatsen we onszelf in de schaduw: Amerika first, Europa second. Dat moet stoppen. Het is tijd om de schijnwerpers naar onszelf te draaien. Tijd om lef te tonen, risico’s te nemen en vooruitgang te claimen.
Laten we eens met deze 3 punten beginnen:
1. Durf groot te dromen én groots te falen
Kijk naar Netflix. Begonnen als een dvd-verhuurbedrijf dat bijna de deuren moest sluiten toen streaming de toekomst bleek. In plaats van op te geven, gooiden ze het roer compleet om. Ze faalden onderweg met verkeerde series, veel te grote investeringen, en mislukte deals. Maar bleven risico’s nemen, en groeiden uit tot het grootste streamingplatform ter wereld.
Wij durven niet eens een dvd aan iemand uit te lenen omdat we bang zijn dat we die niet terug krijgen. Nou, wat dan? Falen is geen einde, het is de kans. Als je niet af en toe struikelt, loop je niet hard genoeg. Grote dromen vereisen lef, en grote fouten zijn gewoon het bewijs dat je het probeert.
2. Bouw vanuit je eigen kracht, niet die van de ander
Zodra de VS of China in beweging komt, raken we hier in paniek. Hoe gaan we ze bijbenen? Hoe blijven we relevant? Maar we kunnen toch ook gewoon stoppen met achter ze aan rennen? Zweden wachtte niet op de rest toen ze besloten dé wereldleider in duurzaamheid te worden. Ze bouwden hun eigen toekomst en nu volgt iedereen hun voorbeeld.
Europa heeft alle ingrediënten om te winnen: diversiteit, innovatie en een diepgewortelde cultuur. Maar dan moeten we stoppen met kijken naar wat zij doen en beginnen met bouwen vanuit wat wij kunnen.
3. Vier vooruitgang, hoe klein ook
Amerikanen zijn meesters in het vieren van alles. Zelfs als een startup een koffiemachine koopt, maken ze er een persbericht van. En dat werkt. Ze weten als geen ander hoe ze energie opbouwen en momentum creëren.
Wij zijn vaak zo druk bezig met die grote stip op de horizon dat we vergeten stil te staan bij wat we al bereikt hebben. Maar elke stap vooruit, hoe klein ook, brengt je dichter bij je doel. Dus vraag jezelf: welke kleine stap kun je vandaag zetten die morgen een verschil maakt? En vier dat. Done is better than perfect!
Dit is onze wake-up call. Stop met afwachten. Stop met excuses. We hebben alles in huis om te bouwen, te falen, te vieren én te leiden. Maar dan moeten we het wel doen. Tijd om de spotlight van hen af te pakken en ons eigen verhaal te schrijven. Of zijn we soms vergeten dat wij per boot Amerika ontdekt hebben?
LYLT
Lekker links om over te lullen tijdens de lunch
Wow deze Clip zorgt ervoor dat elke fiets zomaar een e-bike wordt. Ik denk dat deze techniek ervoor had kunnen zorgen dat we de afgelopen 5 jaar niet massaal onze traditionele fiets weg hadden gedaan.
De makers van de BirdBuddy, een vogelvoer bakje met een camera erin komt nu de volgende versie. De Wonder is een camera die zelfs de allerkleinste dieren zoals vlinders, bijen en meer vastlegt op camera. Hoewel het er heel cool uitziet, kan ik me toch moeilijk voorstellen waarom je dit wil.
Haha dit ondernemersverhaal is leuk om te lezen, origineel en heeft hem ook nog aardig wat opgeleverd. How to make 100k from a dick-joke.
0.0tje pakken. Vroeger was het echt alleen iets wat je deed als jij moest rijden voor je vrienden. Maar dat stigma ligt al ver achter ons, een 0.0 is nu net zo gangbaar als een gewoon biertje. Bewijst ook deze nieuwe campagne van Heineken.
Ik durf te wedden dat jij met 1 appje iemand een bericht kan sturen die of al verslaafd is aan het Hyrox virus, dan wel binnenkort zijn eerste Hyrox op de planning heeft staan. Get a life!
Severance staat op mijn watchlist. En dat is niet alleen omdat deze marketingstunt midden in Grand Central Station NYC briljant is.