Nummer 136
Een wekelijkse schop onder je kont en je dosis lekkere links om over te lullen tijdend de lunch.
Goedemorgen,
Vrijdag was het Valentijnsdag, daarom vandaag een ode aan mijn Valentijn:
Er zijn vrouwen die een fortuin verdienen, er zijn vrouwen die de Mount Everest beklimmen, en er is Kim. Kim werd verliefd op mij, een ideeënman. Niet zomaar een ideeënman, maar eentje die gemiddeld tien nieuwe concepten per dag bedenkt. De een nog briljanter dan de ander. Het feit dat ze nog niet gillend is gevlucht verdient een standbeeld. Of een heerlijk weekendje sauna, al is het budget dat daarvoor nodig is natuurlijk al opgemaakt aan dat idee dat "echt potentie" had.
Mijn brein functioneert als een eindeloze brainstormsessie zonder pauzeknop. Op maandag bedenk ik een verzekeringsconcept dat de markt op z’n kop gaat zetten, dinsdag gooi ik mezelf in een existentiële crisis omdat ik eigenlijk niks van verzekeringen snap, woensdag heb ik een briljant plan om micro-sauna’s te bouwen in elke stad. Donderdag open ik een restaurant, vrijdag start ik een lijn wijn-truien en zaterdag overweeg ik toch dat boek te schrijven. Zondag is rustdag, en houd ik Kim weer voor de gek door te zeggen dat ik het voortaan rustiger aan ga doen.
Kim doet altijd alsof ze geïnteresseerd is. Ze knikt en stelt slimme vragen: "Interessant, maar hoe ga je dat precies uitvoeren?" Haar manier om te zeggen: "Dit wordt hem ook niet, hè?"
Wie met een creatief leeft, herkent deze cyclus:
1️⃣ Eureka-moment
"Dit is briljant. Niemand heeft hier ooit aan gedacht."
2️⃣ Overweldigend enthousiasme
Je vertelt iedereen de visionaire pracht van het idee. Kim, de kat, de buurvrouw. Iedereen moet weten dat ik de wereld ga veranderen.
3️⃣ Eerste tegenslag
"Oh, er bestaat al iets soortgelijks. Maakt niet uit, ik ga het beter doen."
4️⃣ Frustratie en twijfel
"Waarom werkt niks ooit? Waarom heeft niemand mij gewaarschuwd?" (Jawel, Kim had me gewaarschuwd.)
5️⃣ Volgende idee
"Weet je wat écht slim zou zijn..."
Repeat.
Wat ik wél weet: ze is de enige die de perfecte balans vindt tussen support en realisme. Ze heeft het geduld van een monnik, het uithoudingsvermogen van een ultramarathonloper, en de diplomatie van een VN-onderhandelaar. Ze laat me dromen, maar trekt op het juiste moment aan de rem. Ze doet alsof ze mijn plannen serieus neemt, maar is kritische genoeg om me te laten inzien dat het misschien niet persé het beste idee is om een franchiseformule voor een nieuwe koffiebar op te zetten, terwijl ik zelf aan de thee zit.
De wereld heeft ideeën-mensen nodig. Maar zonder een Kim zijn het gewoon overprikkelde eekhoorns met te veel koffie. Grote ondernemers hebben altijd iemand die hen met beide benen op de grond houdt. Walt Disney had Roy, Steve Jobs had Wozniak, Richard Branson heeft Joan en ik, ik heb Kim. I love you.
Als jij een Kim hebt. Iemand die je bij elkaar raapt na je honderdste hersenspinsel van de week – geef ze een standbeeld. Of op z’n minst een avondje waarbij jij eens níet begint over je nieuwste briljante plan.
LYLT
Lekkere links om over te lullen tijdens de lunch
F*ck the gym, go outside. Lekkere campagne.
In 1 week meer dan 15 miljoen verdienen op socials? Deze Chinese influencer presteerde het door een giga aan producten een hele korte tijd te laten zien.
The future belongs to people with great ideas who can just do things.
Dat deze samenwerking ergens een moet klappen weet ik zeker. De eerste haarscheurtjes in de ogenschijnlijk perfecte samenwerking tussen Trump en Musk
We hebben een nieuwe radiozender in Nederland. Cream. Eclectisch en spannend. Sinds afgelopen vrijdag live. Ik luister deze week als test.
Op je 18e naar China gaan met je broer en daar met niks een eigen speelgoedfabriek bouwen om tien jaar later een miljard aan winst per jaar te maken. Ik zei winst ja. Dat kan niet anders dan een interessante podcast zijn.
DUB is een nieuwe fintech applicatie met bijna 1 miljoen downloads in een korte tijd. De investment app laat je grote investeerders zoals Bill Ackman, Nancy Pelosi of Warren Buffet kopiëren. Zo krijg jij het gevoel aan het roer van je eigen hedge-fund te staan.
Sephora is hot onder jonge meiden. Nu plaatsen ze in de VS automaten op campussen. Slimme move. Dat zet me aan het denken; wat zijn in Nederland slimme plaatsen om automaten van specifieke merken te plaatsen?