Nummer 138
Een wekelijkse schop onder je kont en je dosis lekkere links om over te lullen tijdend de lunch.
Goedemorgen,
Het is maandagochtend. En niet zomaar een maandagochtend: het is carnaval.
In Oeteldonk zwalken vandaag duizenden mensen door de straten in hun kiel, met pijn en moeite vol genaaid de afgelopen weken. Ondertussen een klodder mayo op de mouw rijker, en dat ene schijt-embleem, dat elke keer weer half los zit, hangt alweer los.
Denk je dat Oeteldonkers dadelijk puur op wilskracht uit hun bed stappen om opnieuw de kroegen in te duiken? Echt niet. Je hoeft ons niet te dwingen, wij willen dit.
Er is een hardnekkig misverstand dat succesvolle mensen, wat Oeteldonkers zijn natuurlijk, een soort monnikachtige discipline hebben. Dat ze om 5:00 uur opstaan, Hendrien groeten, koud douchen, hun bed opmaken zoals in het leger en dan acht uur onafgebroken gas geven. Zonder telefoon.
Maar wij hebben helemaal geen discipline. We zijn geobsedeerd. Discipline is voor mensen die iets tegen hun zin in moeten doen. Als jij een activiteit of project écht geweldig vindt, hoef je jezelf niet te pushen.
Niemand zet een wekker om 07:00 uur zodat ze om 09:11 in de kerk te kunnen staan en vervolgens ‘gedisciplineerd bier drinken en de intocht volgen’. Nee, mensen vliegen hun bed uit omdat de muziek alweer ergens speelt, hun clubke wacht en het feest verdergaat. Bijzijn is meemaken.
Dat gevoel haal je niet uit scrollen op Instagram. Nog één aflevering kijken en ook niet uit dat zelfhulpboek op je nachtkastje over motivatie.
Je gaat toch ook niet naar de sportschool om alleen naar de apparaten te kijken en daarna weer naar huis gaat? Zweten, maken, ervaren, voelen. Dat is waar het verschil wordt gemaakt.
Echte Oeteldonkers snappen dat discipline op de lange termijn altijd breekt. Ze weten: als ze het zichzelf moeilijk maken, gaan ze het niet doen. Dus bouwen ze systemen waarin ze niet anders kunnen dan het juiste doen. Zoals alvast twee paracetamol pakken als je naar bed gaat. Of 10 worstenbroodjes kopen voor carnaval begint. Een goede bodem is het halve werk.
Wil je succesvol zijn? Kap met de illusie dat discipline je gaat redden. Zorg dat je er niet aan kunt ontsnappen. Zorg dat wat je wilt doen net zo onweerstaanbaar wordt als carnaval op maandagochtend. Have fun!
LYLT
Lekkere links om over te lullen tijdens de lunch
Niet genoeg geld voor een echte Louis Vuitton? Dat is niet erg, als je in dit restaurant gaat eten kun je toch al je volgers laten zien dat alles branded is. Hoor je er toch helemaal bij.
Esquire heeft nagevraagd hoe jonge mannen van nu de wereld zien.
Zara heeft een nieuwe hardloopschoen uitgebracht met een carbon plaat erin. Ze hebben ‘m z0’n 100 euro goedkoper gemaakt dan alternatieven als de Vaporfly. Interesting.
Timothée Chalamet verstopt zijn ambitie niet onder stoelen of banken.
Wat maakt een merk, de echte mensen die er komen natuurlijk. Taco Bell snapt dat als geen ander, plaatste fotobooths bij hun drive-thru’s en verwerkte dat in hun nieuwe commercial.
Kevin Kelly staat bekend om zijn lijstjes met levenslessen en tips. In dit lijstje verzamelt hij 50 jaar aan reistips die zelfs de doorgewinterde reiziger nog zullen helpen om zijn travels te optimaliseren.
Soho house, maar dan voor golfers. Na athleisure, de tennis en padel invasie is misschien golf wel de volgende streetstyle trend.
haha, deze merken snappen het wel.
Er verandert veel in de supermarkten. Nu gaan grote merken kleinere en aangepaste verpakkingen maken om in te spelen op onze bestedingspatroon als het einde van de maand nadert en het geld bijna op is. Toch bekruipt me bij dit soort berichten de gedachte: “hoe lang kunnen we onszelf nog voor de gek houden”.