S.O.J.K. Nummer 116
Goedemorgen,
Het probleem van Nederland, Europa of misschien wel de wereld is dat we op een verkeerde spoor terecht zijn gekomen.
Toen de Action opkwam in Nederland, waren er veel ondernemers met lokale producten en winkels die hun omzet, klandizie en uiteindelijk hun onderneming in rook op zagen gaan.
Wat we hadden kunnen doen, wat we misschien wel hadden moeten doen was ons gezamenlijk verheffen, onszelf boven de meute moeten plaatsen om te laten zien. Wij zijn beter dan de Action. Maar dat deden we niet he…
Iedereen die bij Zara koopt weet, ergens in zijn of haar achterhoofd, dit is niet helemaal zuiver gemaakt. De kwaliteit is niet perfect en de passie en liefde die erin zit is verwaarloosbaar. Maar ook in fast-fashionland zijn we niet in staat om onszelf te verheffen. Om tegen onszelf en de mensen om ons heen te zeggen. Wij zijn beter dan de Zara.
Nu we allemaal een smartphone in onze broekzak hebben. Nouja, broekzak, dat ding past al lang niet meer in je broekzak. Maar nu we dat allemaal hebben, met social media en click-fabrieken die schreeuwen om onze aandacht hadden we moeten zeggen: wij zijn liever onder de mensen, wij voeren liever echte gesprekken. Maar ook hier deden we het niet. We waren niet in staat om te zeggen. Wij zijn beter dan die smartphone en haar apps.
De opkomst van goedkope Chinese elektrische auto’s is niet te stuiten. De Duitse autobouwers maken zich extreme zorgen. En ik hoop van harte dat ze in staat zijn om zichzelf te verheffen. Trap niet in de val van kopieëren. Zoek dat wat jullie uniek maakt en vergroot dat.
Want de verkeerde afslag die we gepakt hebben is dat we denken dat we ze kunnen verslaan door ons te verlagen tot hun niveau. Dat we ook maar goedkope Chinese rommel in de schappen moeten leggen. Dat we net zo veel collecties uit moeten brengen als de Zara en schandalig inleveren op kwaliteit. Dat een eens zo kwalitatieve NOS nu koppen schrijft alsof het social media trekpleisters zijn. Alles kruipt naar elkaar toe zonder te beseffen dat datgene dat ons uniek maakt juist hetgeen is dat ons aantrekkelijk maakt. Als Veronica een succesvol avondprogramma heeft, moet je op de NOS niet proberen je te verlagen door dan ook maar slechte televisie te maken. Nee verhef jezelf.
En ja, dat betekent dat je ergens op in moet leveren. Dat je genoegen moet nemen met een bepaalde omzet. Dat je genoegen moet nemen met een stabiel aantal volgers. Of blij zijn met het feit dat je 6 goedlopende vestigingen hebt. En gewoon te denken, dit is genoeg. Dat je moet leren houden van de dingen die je een beetje anders maken dan de rest, in plaats van jezelf daar druk om te maken.
Want jij, lezer van dit stuk. JIJ kunt het verschil maken. Elke dag, met al die kleine beslissingen die je maakt. Wat je kijkt, wat je draagt, wie je aandacht geeft, wat je eet. Verhef jezelf, boven TEMU, boven ultrafast-fashion, boven de algoritmes, boven fast-food, verhef jezelf boven rotzooi. Kies kwaliteit, kies duurzaamheid, kies echt.
Want we weten allemaal dat we na onszelf gelaafd te hebben aan al die rotzooi. Na uren doomscrollen en goedkope kleren kopen. Na dagen van ongezond eten. Wanneer we onszelf leeg en vies voelen. Dan gaan we op zoek naar echt, naar kwaliteit, naar gezond. Toch?
LYLT
Ow en, Stijn, gefeliciteerd met je verjaardag! X