Goedemorgen,
Ik heb een nieuwe stagiair. Bas, toffe gast. Jong en ambitieus. Precies het type dat je graag wilt hebben als stagiaire. En zoals elke stagiaire begint zijn kantoorleven met het maken van analyses en een onderzoek, voor school. Hij voert vanaf zijn bureaustoel marktonderzoek, concurrentie analyses, de ontzettende SWOT-analyse en DESTEP-analyses uit. Noem het allemaal maar op. Brings back memories.
Ik wil echter iets nieuws introduceren in die mix:
De inspiratie analyse
Een inspiratie analyse werkt als volgt.
Merkenjacht
Je zoekt verschillende bedrijven/merken die je inspireren.Dit kan van alles zijn, tone of voice, branding, social media gebruik, fotografie stijl, inrichting, organisatiestructuur, alles kan. Verzamel alles in een (digitale) map.
Get in there
Schrijf van al deze bedrijven op wat je zo inspireert en waarom. Beschrijf uitvoerig en in detail wat ze doen en hoe ze dit doen.Own it
Maak nu de vertaalslag naar je eigen business of het bedrijf waar je voor werkt. Zorg dat je het vertaalt naar je eigen principes en waarden. Dat je precies weet wat je wilt overnemen en zorg dat je het dan echt eigen maakt.
Dit levert je direct hele toffe nieuwe inspiratie op én een duidelijke aspiratie om naar toe te leven. Je weet precies hoe je het aan moet pakken en hoeft het alleen nog te realiseren.
Dat scheelt een hoop nutteloos analyseren, maakt het direct praktisch en geeft je ook een bepaalde kwaliteitseis waar je aan wilt voldoen. Als voorbeeld heb ik een inspiratie analyse bijgevoegd voor Chateau Katoen:
Klakkeloos kopieëren is not-done, maar de essentie van andere merken of bedrijven pakken en deze doorvertalen zodat ze passen binnen jouw branche, doelgroep of ideeën mag natuurlijk wel. Ik vind sowieso dat we niet moeten doen alsof elke ondernemer zelf helemaal het wiel uitvindt. De voorbeelden van inspiratie en kruisbestuiving zijn eindeloos en ere wie ere toekomt. De mp3 speler bestond al toen Apple met de iPod uitkwam. Er waren al bedrijven die matrassen succesvol online verkochten voordat Matt Sleeps ermee begon in Nederland.
Uiteindelijk geef je er een eigen draai aan en wordt het echte verschil gemaakt in de realisatie.
LYLT
Ow en voor de mensen die het willen weten. De teller staat nu op 7. Let’s grow!
Lekker links om over te lullen tijdens de lunch
Interessant stuk uit De Groene Amsterdammer over de manier waarop Wilders&Co regeren. Scherpe analyse. Des te meer reden om als volk heel scherp te blijven.
Hiut Denim brengt hun jaarlijkse Do One Thing Well lijst uit. Een mooi samengesteld lijstje met merken en bedrijven die 1 ding gewoon ontzettend goed doen.
Dit is een heerlijke reclame van Beats. Tof dat de beste voetballer van dit moment zichzelf zo op de hak neemt.
Dwarkesh Patel is een jonge snel rijzende ster in podcastland, met 23 jaar oud weet hij grote namen als Mark Zuckerberg, Tony Blair, Marc Andreessen en Patrick Collison aan zijn microfoon te krijgen. Zijn truc? Een hele goede voorbereiding.
Herkenbaar voor iedereen die in de overvloed van al het nieuws dat verschijnt op de streamingdiensten toch kiezen voor het oude vertrouwde van Gooische Vrouwen. Je weet wat je krijgt en dat is lekker.
Detour Discotheque, brengt elk jaar op een magische plek een heel tof feest bij elkaar.
Zin in een klein uurtje ontzettend feel goed vanavond op de bank? Kijk dan naar de documentaire Bruin Jackson Superstar. Over Bruin, een multi-talent met downsyndroom die popster wil worden.
Lijstjes doen het altijd goed, en deze 63 principes om naar te leven zit ook weer tjokvol inspiratie. Voor mij resoneerde vooral 6-10-21-49-61.
Deze serie staat op Disney+ en heeft knalgoede kritieken, deze kan op je watch-list.