S.O.J.K. Nummer 128
De wekelijkse schop onder je kont en je dosis lekkere links om over te lullen tijdend de lunch.
Goedemorgen,
Je stemt niet meer op een partij, je stemt op een persoon. Je koopt niet van Shoeby, maar Monica Geuze. Je bent niet voor Barcelona, maar voor Messi, waar hij dan ook voetbalt. Podcasts halen tegenwoordig hogere luistercijfers dan de NOS.
De mens is het nieuwe merk.
Een CEO maakt meer impact met een selfie-video dan een persbericht. Spotify-baas Daniel Ek snapt dat. Zijn laatste kwartaalupdate was een selfievideo waarin hij vertelt hoe het met het bedrijf gaat.
We hebben het idee dat we dichtbij deze mensen staan. Dat we bijna bevriend zijn met ze. Toch gaat dit gepaard met steeds grotere eenzaamheid. We hebben minder vrienden dan ooit. 1 op de 10 Nederlanders zegt geen enkele goede vriend te hebben. En ja, ik weet zeker dat dit alles te maken heeft met hoe we ons digitaal gedragen, kopen en verbinden. Hoe minder we met echte sociale interactie leven, hoe meer we hunkeren naar die echte connectie. Het internet lijkt een uitweg te bieden: influencers, podcasts, YouTube. Het voelt alsof je ze echt kent. En dat is waar de merken de slag missen.
Mensen willen geen logo, ze willen een gezicht. Geen slogans, maar een stem. Geen afstand, maar nabijheid.
Ik was dit weekend op een crematie. Een drukke, volle crematie. Niet door jaren lang online te zijn. Maar omdat ze genoot van uitgaan, onder de mensen. Van dansen en zingen, eten en drinken. Van shoppen in winkels van kletsen en leven.
Hoe mooi, dacht ik, dat je de levens van zoveel mensen raakt. Door in jou eigen kleine wereld er simpelweg voor iedereen te zijn.
Online geeft ons de illusie dat we ieder moment slechts een fractie verwijderd zijn van een miljoenenpubliek, dat we dichtbij mensen staan zonder ze ooit écht gezien te hebben. Maar niets is minder waar. Dus als er iets is dat ik jullie mee wil geven deze feestdagen. Dan is het je familie en vooral je vrienden te koesteren. Naar ze te luisteren, soms te slikken.
En, wanneer het kan, te dansen op de tafel.
LYLT
Lekker links om over te lullen tijdens de lunch
Voor iedereen die op zoek is naar de ultieme playlist voor tijdens je kerstdiners de aankomende dagen. Sander helpt je uit de brand en nee, het zijn niet alleen de klassieke kerstknallers.
Taylor Swift verdiende 7 miljoen per optreden met haar Era’s Tour. Ze deed 149 shows wereldwijd, dat is een winst (voor belasting) van bijna 900 miljoen. Mindblowing.
Deze vrouw las het 150+ pagina’s tellende Business of Fashion / McKinsey fashion trend rapport voor 2025 zodat jij dat niet hoeft te doen, en je toch precies weet wat er speelt.
Vorige week vergat ik de link bij dit artikel van Paul Graham over de kracht van goed leren schrijven ondanks AI.
De trailer voor seizoen 3 van White Lotus is uit, dat belooft weer een spannend seizoen.
Shane Parrish van Farnam Street dropt in dit bericht een hele harde levensles. Je agenda houdt niet alleen je dagen bij, het laat je zien waar je liegt in je leven.
Last minute nog op zoek naar lekkere kerstrecepten?