SOJK Nummer 78
Goedemorgen,
Ik wil vandaag even stilstaan bij de media. En dan met name de manier waarop media, vaak onbewust, invloed hebben op de manier waarop jij en ik tegen het nieuws aankijken. Afgelopen woensdag was Jumbo Supermarkten in het nieuws. Niks ernstigs, het is logisch dat een supermarkt van hun formaat middels een persbericht wat zegt over de presetaties van afgelopen jaar en vooruitblikt naar aankomend jaar.
Maar de manier waarop verschillende media kiezen om dit onder de aandacht te brengen zegt wel degelijk iets over hoe zij naar de wereld kijken. Dus jij als lezer van dit nieuws hebt een keuze om het vanuit de ene of de andere hoek te bekijken. Wij ontvangen op kantoor het Financieel Dagblad, die richte zich natuurlijk volledig op het zakelijke aspect van het persbericht:
Dat is een logische keuze die hun achterban ook zal waarderen. Ga je vervolgens kijken naar de NOS, wat volgens mij een onzijdige positie zou moeten innemen in de media, leggen ze de focus op een heel ander element uit het persbericht:
Ja, in het persbericht staat ook iets over winkeldiefstal en hoe ze dit de komende periode willen gaan aanpakken. 1% van de omzet gaat namelijk verloren aan diestal. Hoeveel procent zou er eigenlijk weg gegooid worden of over de datum zijn voordat het verkocht is? Ik dwaal af. Deze diefstal geeft de Telegraaf, een rechtse krant, extra nadruk:
Ze gooien er nog eens een schepje bovenop door niet slechts de 1% te pakken maar hier een bedrag van 100 miljoen aan te koppelen. Tja, als je omzet 11 miljard is, dan is 1% daarvan ook al een serieus bedrag natuurlijk. Om nog maar te zwijgen over de foto die ze hierbij gebruikt hebben.
Hoewel ik van RTL Nieuws en Omroep Brabant ook shots heb wil ik eindigen met de Volkskrant. Deze krant is van oorsprong links en ze geven het artikel op deze manier aandacht:
Ze kiezen ervoor om vooral te kijken wat het voordeel voor de Jumbo klant is. Namelijk dat de prijzen scherp zullen blijven om concurrend te zijn. Over diefstal wordt in dit hele stuk niet eens gerept.
Nu heb ik dit stuk deze week niet geschreven om hierbij een waarde oordeel te vellen. Het maakt me niet uit waar je het nieuws vandaan haalt. Blijf je alleen wel beseffen dat de bron soms onbewust het nieuws al inkleurt voordat je zelf de kans krijgt dit te doen. Zo ontstaat een verschil van mening zonder dat je hier zelf erg in hebt. Berichtgeving over hetzelfde persbericht kan vrolijk stemmen omdat de prijzen omlaag gaan, of angst inboezemen omdat er zoveel gestolen wordt. Maar je wil toch zeker in staat zijn om je eigen mening te vormen?!
Want zeg nou zelf. Als je 100 euro hebt en er wordt 1 euro van je gestolen, ga jij toch ook niet ineens met een beveiliger over straat? De volgende keer let je gewoon beter op en je hebt nog steeds 99 euro om iets leuks van te doen.
LYLT
Lees:
Eight of the best spy novels - The Economist heeft een lijstje van de beste spionnenboeken ooit geschreven samengesteld.
Doe:
Overweeg eens iets non-alchoholisch - het is dry january en zelfs als je er niet aan meedoet is het een leuk moment om eens wat alcoholvrije alternatieven te proberen.
Kijk:
Makers & Mavericks list 2023 - een jaarlijks overzicht van inspirerende mensen in alle verschillende facetten van het leven.
Luister:
Strategies for becoming less distracted - een podcast tjokvol met super praktische tips om beter te focussen met alle technologie om ons heen.