SOJK Nummer 79
Goedemorgen,
We gaan allemaal dood door klimaatverandering. Ik had gehoopt hier met een positievere boodschap te kunnen openen deze week. Het is immers toch de week dat de meeste mensen, wetenschappelijk bewezen, de handdoek in de ring gooien wat betreft hun goede voornemens. Niet doen dus… Iets motiverends was echt een stuk beter op z’n plek geweest. Maar ik kan het niet mooier maken.
Het maakt allemaal geen zak meer uit. Het doet er gewoon niet meer toe. Hoeveel setjes je in de sportschool wegzet, hoeveel gezonde, lokale en verantwoorde vega-maaltijden je eet. Klimaatverandering gaat ons allemaal de kop kosten.
Ik hoor je denken, prima Jonne. We get it. We reizen teveel, we zijn te gewend aan onze luxes en privileges en willen niets opgeven. We worden langzaam dikkere, tragere, Instagram scrollende luiwammesen. Daar heb je gelijk in, misschien dat ik hier volgende week wat dieper op in ga. Of je denkt, het valt toch allemaal wel mee. Vorige week ging alles nog over schaatsen op het nieuws.
De ontzettend on-onderbouwde reden dat ik weet dat we door klimaatverandering dood gaan heeft ook met ijs te maken: Arctic Ice. Hoewel de naam van deze start-up uit 2022 doet vermoeden dat ze wellicht voorvechters zijn voor het behoud van poolijs, doen ze het volgende; en I kid you not.
Met boten vissen ze grote ijsschotsen uit de zee in de buurt van Groenland. Dit verschepen ze vervolgens naar Denemarken waar ze het handig verpakken zodat het doorgestuurd kan worden naar de Verenigde Arabische Emiraten. Je weet wel, dat stuk wereld waar je een gouden steak (€1.200) kunt bestellen die vervolgens wordt bestrooid met te veel zout via een onhygiënische onderarm. Die onderarm, en I kid you not, AGAIN, bereikt daarmee 53,9 miljoen volgers op Instagram. #saltbae
Terug naar het opgeviste ijs dat net van Groenlands smeltende poolkappen is gebroken. Dit mag vervolgens gebruikt worden om in de Emiraten, voor luxepoezen en rijkaards, cocktails te verrijken met het, ik quote, puurste ijs ter wereld. Waarna ze ook nog durven te beweren hiermee een positieve impact te maken op de planeet. Naast het kopje waar je meer informatie kunt krijgen als je wilt investeren natuurlijk. Want al die ronkende, brandstof slurpende boten en vliegtuigen die ingezet worden moeten wel ergens van betaald worden.
Weet je wat het ergste is? Marketingtechnisch klinkt het ontzettend cool om een cocktail te krijgen met 100.000 jaar oud poolijs erin. Ik denk dat er, en dat is nog wel het meest frustrerende, ook nog een markt voor deze waanzin is ook. Maar dit lieve mensen is de reden dat ik gewoon weet dat we dood gaan door klimaatverandering. We hebben het opgegeven.
Dus gooi de handdoek maar in de ring. Geef je goede voornemens op en geniet een beetje.
LYLT
Lees:
SUSTAINABILITY IS DEAD. - Passend, I know. Een mooi stuk dat aangeeft dat circulariteit de volgende stap is voor duurzaamheid.
Doe:
Kijk deze Rabbit lancering - de ontwikkelingen in AI gaan supersnel. Een paar weken terug had je Humane’s AI Pin, nu is er Rabbit’s R1.
Kijk:
The Genius design of Dutch money - super interessante inkijk in het designproces van de guldenbiljetten in Nederland. Je weet wel, dat geld waar oma nog naar terugrekent.
Luister:
POM ft. Titus van Dijk - Ik ben fan van podcasts en dit is een heerlijke nerd-aflevering over podcasts als medium en hoe ze niet meer weg te denken zijn uit het medialandschap.