SOJK Nummer 8.
Goedemorgen,
Drie weken geleden sloot ik de mail over horizontale en verticale relaties af met de volgende zin:
“Jij hebt uiteindelijk toch geen invloed op wat ze denken, vinden of hoe ze oordelen. Dat is niet aan jou.”
Hier wilde ik vandaag wat langer bij stilstaan. Wederom geïnspireerd door het boek “The courage to be disliked”.
In de theorie van Alfred Adler maakt een heel duidelijk onderscheid in wat ieders ‘taken’ zijn. Hij zegt dat alle problemen in essentie relationele problemen zijn, veroorzaakt doordat iemand zich met jou taken bemoeit of jij je druk maakt om de taken van iemand anders. Zijn visie onderschrijft het belang van de taken heel goed verdelen.
Wanneer je de taken goed verdeelt, los je de problemen op. Stel jezelf daarom de vraag “Wie ervaart uiteindelijk het effect van een gemaakt keuze?” Hieronder zal ik 2 voorbeelden geven ter verduidelijking.
Jij kiest zelf in de ochtend wat je aantrekt, hoe je je haren doet en welke schoenen je aantrekt. Dat is jou keuze. Jij ontvangt het resultaat van deze keuzes, namelijk de outfit die je aan hebt.
Op het moment dat je je bij het maken van deze keuzes afvraagt of iemand anders het misschien lelijk vindt. Laat je andermans taken je taak beïnvloeden. De ander ervaart namelijk het effect van de keuze om jou outfit lelijk te vinden. Jij niet. Dus trek die gekke broek maar gewoon aan.
Nu is het voorbeeld van een outfit keuze wellicht makkelijk. Maar stel dat je zoon/dochter niet wil leren voor school. Dan kan je je hier als ouder ontzettend druk om maken, logisch zou je zeggen. Maar wie ervaart uiteindelijk de effecten van deze keuze?
Die effecten ervaart het kind, jij niet.
Dus door heel duidelijk te taken te verdelen kun je een hoop oplossen. Wat je dan precies kunt doen om je kind aan het studeren te krijgen? Tot volgende week.
LYLT
Lees:
The world is on fire but we’re still buying shoes - Een manifest voor een betere relatie met fashion.
Doe:
BeReal - 1 foto per dag, 2 minuten de tijd om te maken, geen filters, altijd beide kanten van de camera. Social media for real life.
Kijk:
A pinky-promise with Roger Federer - Als je Roger Federer een belofte laat maken, dan komt hij deze na.
Luister:
By Association - Leuke podcast die wekelijks de nieuwtjes in design, brand en tech bespreekt.