SOJK Nummer 88
Goedemorgen,
Ik kan niet meer online shoppen. Het lukt me gewoon niet meer. Elke webshop verandert langzaam in een marktplaats. Als ik op een willekeurige website gewoon een simpel wit shirt zoek wordt ik overladen met opties. Zelfs als je de filters gebruikt blijven er uiteindelijk eindeloze opties witte t-shirts over. Allemaal anders geprijsd, verschillend van kwaliteit en dat is met het blote oog en vanaf de perfect geschoten foto’s totaal niet in te schatten. En eerlijk is eerlijk, ik kan niet naar kantoor in een wit t-shirt dat zo dun is dat m’n tepels duidelijk te zien zijn.
In de begindagen van webshops was ik er goed in. Ik wist interessante niche-merken te ontdekken die dingen aanboden die je nergens anders kon krijgen. Het verzenden bracht soms nog uitdagingen met zich mee, maar dat was prima. Je kon alle artikelen van een winkel doorscrollen zodat je wist dat je de tofste items kocht. Overzicht, heerlijk.
In de huidige marktplaats cultuur heerst de massa. Hoe meer producten je op een website hebt, des te groter is de kans dat er iemand is die via jouw website iets koopt en er geld binnenkomt. Het business model waar giganten als Amazon en Bol groot mee zijn geworden. Maar dat brengt ook een ontzettende bak rotzooi met zich mee. Het voedt de eindeloze stroom pakketjes en retourtjes die ons om de oren vliegen.
Tegenovergestelde hiervan is cureren, dat is een vak apart. Iemand die in staat is om in dit aanbod duidelijkheid te scheppen. De lokale boekwinkel heeft maar beperkte winkelruimte en moet dus kiezen welke boeken hij wel of niet in de schappen legt. Op basis van ervaring, verdieping en smaak bepaalt het de juiste titels. Je kunt zijn of haar expertise inzetten om tot nieuwe titels te komen die je eerder nooit zou kopen. Anders dan Bol waar een extra boek meer of minder 0,0 capaciteit inneemt. Op YouTube komen er op elk willekeurig moment zoveel filmpjes bij dat het onmogelijk is te tellen hoe groot het aanbod überhaupt is. De echte pareltjes raken zo ondergesneeuwd. Niemand cureert. Hoe handig is ook het lijstje met links onder deze mail? Ik lees, kijk, scroll en klik zodat jullie wekelijks een gecureerd setje krijgen.
In een wereld waarin het aanbod alleen maar groter lijkt te worden is het een kunst om mensen, bronnen en experts om je heen te verzamelen (dit kan ook digitaal) die weten waar ze mee bezig zijn. Die voor jou filteren. Niet te verwarren met influencers trouwens, dat zijn mensen die (grof) betaald worden om te doen alsof ze het perfecte yoghurtje, zomerjurkje of sneakers gevonden hebben. Terwijl ze dit in de praktijk voor veel geld promoten. Of erger nog, de net niet influencer die merken zelf moet mailen of hij pretty please ook een pakketje met de laatste drop of capsule collection van hipster merk X kan krijgen. Laat je niet foppen.
Ik zoek mijn toevlucht nu vaak in online content zoals blogs, reviews of top X lijstjes met beste witte t-shirts voor elk lichaamstype, de beste hardloopschoenen die je ook onder een kostuum aan kan of waar moet je op letten bij het kopen van een televisie. Experts zijn hierin ontzettend onderschat. De boekhandelaren, kleine kledingwinkels, boetiekjes, mensen met smaak en nog belangrijker een mening. Mensen met passie voor hun werk. Want met goed advies, gezonde discussie, passen, proberen en soms volledig de plank misslaan leer je wat je echt leuk vindt. Wat je echt goed staat, wat voor jouw werkt.
LYLT
Lees:
The ‘No-Growth’ Business Model - interessante kijk op ondernemerschap en hoe je echt duurzaam kunt groeien zonder dat dit ten kosten gaat van iets.
Doe:
Shit petition - teken deze petitie tegen shit in onze oceaan met inkt gemaakt van… shit.
Kijk:
Sisyphus and the Impossible Dream - dit mensen, is wat ze doorzettingsvermogen noemen.
Luister:
Het Venlo Incident - hoe een schijnbaar onschuldig incident aan de vooravond van de tweede wereldoorlog Nederland uiteindelijk in de oorlog heeft getrokken.