SOJK Nummer 89
Goedemorgen,
Vorige week had ik het al even over de influencers. Een groep mensen die via hun bereik op social media de verkoop van producten, kleding, lifestyle of diensten weet te verhogen. Allemaal keurig opgepoetste profielen, tot in detail bewerkte foto’s en vakkundig voorbereidde teksten die onder al die posts, reels, stories worden geplaatst. Nu is deze groep de laatste tijd ook regelmatig in het nieuws te vinden.
Zo berichtte het Financieel Dagblad van de week dat zogenaamde finfluencers een grote invloed hebben op jongeren. Een derde van de jongeren wordt door deze adviezen onzeker over hun eigen financiële situatie. Ik weet niet hoe het met jullie zat hoor, maar op mijn 16e was ik bezig met hele andere dingen. Ik werkte elk weekend hard om mijn zakcentje te verdienen in de horeca en was, wellicht naïef, niet bezig met get-rich-quick praktijken.
Dan heb je ook nog de health-fluencers. Zwevende types die erbij zweren dat je met natuurlijke stofjes ziektes als mazelen en kinkhoest kunt genezen. Wat door mijn favoriete wetenschapsjournalist a.k.a. Sjamadriaan ontkracht wordt. Ikzelf heb stage gelopen in Nieuw-Zeeland. De oprichter van het bedrijf waar ik werkte was een slimme man. Afgestudeerd in de voedingswetenschap en toch koos hij ervoor om zijn kinderen niet te vaccineren. Dat kostte zijn zoontje destijds bijna het leven. Terug te lezen in dit stuk met de toepasselijke titel: “We were hippies about it”.
Zelf schreef ik vorige week ook dat ik me laat leiden door van die lijstjes, blogs, of de mening van anderen als het gaat om het aanschaffen van producten in de steeds groter wordende brei die het internet heet. Ook dat is natuurlijk gewoon een vorm van beïnvloeding.
Hoe kunnen we dit alles nu het hoofd bieden? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen zich niet zo verrekte snel laten beïnvloeden? Dat we voor onszelf blijven denken en in staat zijn om keuzes te maken gebaseerd op externe informatie die je gebruikt om je eigen beeld aan te scherpen?
Ray Dalio, oprichter van s’werelds grootste hedgefonds schrijft het mooi in zijn boek Principles. We moeten allemaal radicaal open-minded worden. Dat inhoudt dat we eerlijk zijn in onze eigen blinde vlekken en ervoor zorgen dat we er iets aan doen. Dat doe je zo:
Realiseer dat je niet alles weet.
Besef dat voor beslissingen maken 2 stappen nodig zijn. Eerst alle relevante informatie verzamelen en dan pas de beslissing.
Maak je niet druk over hoe het overkomt. Zorg dat je het doel bereikt.
Je moet eerst echt leren en begrijpen voordat je kunt delen. (een stap die menig influencer overslaat)
Om het standpunt van de ander te begrijpen, moet je je eigen oordeel uitstellen en je best doen te luisteren. (ook moeilijk)
Onthoud dat je op zoek bent naar het beste antwoord, niet het beste antwoord dat je zelf kunt bedenken. (Touché)
Schat eerst de anders geloofwaardigheid in voordat je daadwerkelijk iets van hem/haar aanneemt. (ook hier hebben influencers vaak wel een bereik, maar niet de credits)
Zo zorg jij dat jij in ieder geval de juiste beslissing maakt en niet te vroeg conclusies trekt, te snel naar iemand luistert die geen geloofwaardigheid heeft of je laat misleiden. Shit, al schrijvende besef ik dat ik ook weer beïnvloed ben door Ray… dit zou wel eens groter kunnen zijn dan we denken.
LYLT
Mocht je trouwens een masterclass willen in dit geheel, kijk dan eens op De hype is real.
Lees:
De aandacht verloren / Johann Hari - Dit boek leest als een thriller en is onderbouwd vanuit wetenschap. Confronterend voor onze tijdsgeest.
Doe:
Spreadsheets are all you need - leer hoe AI echt werkt door deze inzichtelijke spreadsheet variant te begrijpen. Interessant als je nieuwsgierig bent naar wat er onder de motorkap van AI zit.
Kijk:
Asics / Little reminders - Asics vroeg volwassenen en kinderen waarom ze sporten. Hier zit een hele wijze les in verborgen.
Luister:
Design notes with Ben Maddox - een interview met een man die in zijn leven meer dan 700 bordspellen heeft ontwikkeld.