SOJK Nummer 92
Goedemorgen,
Ik vind sherry echt niet te zuipen. Elk glas dat ik wel eens geprobeerd heb vind ik echt verschrikkelijk vies. Het is gewoon niet mijn smaak. Als er een app was waar ik een beoordeling moest geven over sherry zou ik het in Nederland altijd een dikke 1 geven. En die app is er. In SOJK 86 deelde ik het artikel al, over hoe de algoritmes meer en meer invloed krijgen op onze smaak. Ik zag de laatste paar weken treffende voorbeelden van zo’n algoritmische smaakbepaler.
De eerste keer zat ik bij een wijnproeverij. In een lokale wijnhandel kregen we een vino-reis door Italië. Verschillende soorten, druiven en prijsklassen kwamen voorbij. Na afloop van de wijnproeverij was er een moment om onder het genot van wat worst en kaas nog even na te praten. Een van de andere bezoekers stormde op de flessen wijn af en begon met een app driftig foto’s te maken van alle etiketten. Het leek me een rare handeling, want je kunt als vanzelfsprekend de flessen gewoon ter plekke meenemen.
Of laatst in dat restaurant waar een van de mensen aan tafel aan de hand van het etiket direct diezelfde app raadpleegde om haarfijn te vertellen wat de marge was dat dit restaurant verdiende aan deze wijn. Niet allee hoogst irritant, het doet vooral ook afbreuk aan de ervaring. Je zit daar namelijk om gezellig samen bij te kletsen, lekker te eten en juist zonder technologie met elkaar te verbinden.
Een paar dagen geleden liepen we door een Franse supermarkt. Nu is het aanbod in de Franse supermarkt wat wijn betreft natuurlijk een heel stuk beter en groter dan het armetierige aanbod dat we in Nederlandse supermarkten aantreffen. Ook hier zag ik iemand die met de telefoon in de hand bepaalde wat hij een lekkere wijn vond. Het cijfer dat deze app gaf was bepalend. Alles rond de 4 of hoger is een wijn die überhaupt mee in de overweging wordt genomen. 5 is het maximaal haalbare.
Nu vind ik het helemaal niet slecht dat er dit soort platformen zijn, als hulpmiddel. We moeten er wel voor zorgen dat het niet je volledige smaak bepaalt. Want smaak wordt bepaald door ervaringen. Ondanks dat de app zegt dat het een 3 wijn is alsnog de ballen hebben om het gewoon mee te nemen en te proberen. Het is immers wel die druivensoort die je zo lekker vindt en hij komt uit een goed gebied. Het hebben van zo’n app maakt je nog geen echte wijnkenner. Net zo min dat ik met een app op mijn telefoon die me per foto verteld naast wat voor plant of boom ik sta me een natuurkenner maakt.
Belangrijker is het moment. Ik zat ooit in Spanje waar we een rondleiding kregen bij Osborne, het port en sherry merk met die grote bekende Spaanse stier. Na de rondleiding van de vriendelijke en flamboyante Pepe, kregen we in de Spaanse zon een glaasje droge sherry. Er kwamen vers gebrande amandelen bij, olijven, heerlijke ham. Dat glaasje ijskoude sherry had ik een dikke 5 gegeven. Zo zie je maar. Een slechte wijn met de juiste mensen, op het juiste moment, kan veel lekkerder zijn dan die ene wijn met veel te hoge verwachtingen.
LYLT
Lees:
I was a hedgefund billionaire PA and it nearly killed me - interessante elementen uit een nog te verschijnen boek over het loeizware leven van de personal assistent van een miljardair.
Doe:
Monkey Run - echt avontuur beleef je natuurlijk pas op een mini motor in de woestijn. Inclusief een gratis lesje copywriting op de website.
Kijk:
British Wildlife Photography Awards - vooral het winnende beeld is een treffende weergave van onze huidige tijdsgeest.
Luister:
The Tim Ferriss Show / Reed Hastings - de oprichter van Netflix weet wel het een en ander over hoe je een team bouwt.